Open dag
< terug

De regieopleiding

In vogelvlucht door de opleiding

Varenka en Stefan vertellen je over wat de opleiding hen gegeven heeft en hoe ze het regisseren en de kunstenaar die ze zijn, hebben mogen ontdekken, samen met hun medestudenten van de andere opleidingen.

"Je krijgt de handvaten die je nodig hebt om je te ontwikkelen als kunstenaar. Binnen de regieopleiding ben je veel aan het maken; in combinatie met anderen werk je aan je kunstwerk. Het ambacht leer je al doende." - Stefan


"Hier heb ik de plek gevonden om verschillende fascinaties samen te brengen." - Varenka

Het Praktijkhuis - een begrip

Hoofddocent An Hackselmans legt uit.


Het scenografie-project

Scenograaf Guus van Geffen leert je in het eerste jaar de basisprincipes van de scenografie kennen. In dit blok leer je toneelbeeld maken door samen denken, ontwerpen en uitvoeren. Bekijk twee van de uitgevoerde projecten:



Regietraining

In de lessen regietraining train je je regievaardigheden. Regietraining wordt in de eerste drie jaar van je studie gegeven. In deze lessen ontdek je al doende jouw 'authenticiteit' in het regisseren. Daarbij leer je je te richten op het toekomstige publiek, op de vraag wat een toeschouwer mogelijk zal gaan zien, horen, ervaren. En uiteindelijk of ze verstaan wat jij wil zeggen met je werk.

Ook leer je meerdere manieren om een repetitie in te gaan. Hoe krijg je je acteurs waar je ze wil hebben? Hoe krijg je vorm en inhoud bij elkaar? Wat zijn je voorwaarden om te werken? Wat kun je wel en niet vragen? Hoe verbind je je team aan de inhoud en aan elkaar?

De lessenreeksen hebben steeds een andere vorm. Hier vindt je een twee voorbeelden van een lessenreeks:

1. Het ROMA project: een lessenreeks i.s.m met de MBO Theaterschool in Rotterdam. Je werkt vanuit een zelfgeschreven concept met acteurs uit de opleiding in Rotterdam. In 2020 werkten we samen met de MBO theaterschool in Heerlen.


2. Het ORLANDO project: een lessenreeks i.s.m FASHIONCLASHFESTIVAL in Maastricht. Je onderzoekt op basis van het boek Orlando van Virginia Woolf lichaam en ruimtelijkheid in een theatrale setting; en baseert je onderzoek op thema's uit het boek die je bezighouden of bewegen. Het werk wordt gepresenteerd tijdens het FASHIONCLASHFESTIVAL.

Performance en identiteit

In het tweede jaar volg je het blok Performance en identiteit. Je wordt begeleid door Quirine Racké & Helena Muskens.

Je leert een professioneel werk neer te zetten, waarbij de persoonlijke fascinatie en insteek gekoppeld zijn aan een universeel en/of maatschappelijk thema. Alle onderdelen van het professionele proces komen aan bod: concept, research, storytelling en de functie van het publiek. Uiteindelijk leidt dit tot een performance, een voorstelling of een film (documentaire of fictie), waarbij je eigen stem en aanpak vorm krijgen.

Bekijk het werk How to love solitude van Lore Mechelaere (tweedejaars regiestudente in 2020). Een bijzonder filmpje, gemaakt in tijden van corona. Toen onze wereld kleiner werd, en wij meer met onszelf zaten.  


Koorzang

Theatermaken is ensemble-werk. In koorzang trainen we onder andere dat: concentratie om samen tot kunst te komen.


Individuele zangles

Naast koorzang kan je ook individueel zangles krijgen vanaf het tweede jaar. Seppe (destijds derdejaars) vertelt erover.


Alumnus Gavin-Viano aan het woord

Gavin heeft al tijdens de opleiding een dynamische theaterpraktijk. Na zijn afstuderen in 2020 loopt de opleiding naadloos over in de praktijk. Gavin won met zijn werk diverse prijzen. Meer info op gavinvianofabri.com en op Instagram.

"... Zijn werk straalt maatschappelijke urgentie uit. Via zijn grass roots-initiatieven kaart hij thematieken aan die in de black community, de human rights community, de LGBTQIA+ community en bij kwetsbare jongeren spelen. Met zijn voorstellingen wil hij herkenning bieden en inzicht teweegbrengen en zo het Nederlands theater toegankelijker maken voor deze gemeenschappen die er tot nu toe niet vanzelfsprekend een stem kregen." - Frascati


Alumna Silke van Kamp aan het woord

Silke vertelt over haar tijd op de opleiding en over de prachtige voorstelling Chimo zei Lila die ze tijdens de opleiding maakte. Zowel de zelfgemaakte voorstellingen als tekst-regies van Silke zijn rauw en indringend, maar gelaagd en gevleugeld met humor. Ze brengt actuele thema's en taboes op directe wijze over.

Een fragment uit Chimo zei Lila:


Studenten-profielen


> Talla Dirkzwager
> Eva van Kleef
> Bogi Bakker

En deze docent kom je zeker tegen in je opleiding: Ludo Costongs.

Scriptiekunstprijs

In het vierde en laatste jaar van de opleiding schrijf je, naast het maken van twee afstudeervoorstellingen, een scriptie. Het maakt zichtbaar dat je als regisseur visie kunt ontwikkelen. Je scriptie heeft relevantie voor de actuele theaterpraktijk.

De wedstrijd Scriptiekunst.org is een initiatief van de beide lectoraten binnen de Faculteit van de Kunsten van Hogeschool Zuyd: Technology Driven Art (Peter Missotten) en Openbaarheid en Autonomie in de Kunsten (Ruth Benschop).

De afstudeerscriptie Verwondering verkennen van regiestudente Rita Hoofwijk won de scriptieprijs van de Faculteit van de Kunsten in 2015/2016.

Na haar studie werkte Rita als kunstenaar o.a. in opdracht van de Jan van Eyck Academie, nam ze deel aan Atelier Oerol/Over het IJ Festival. Haar werk focust veelal op de blik van de bezoeker, welke ze middels een gestuurde kijkrichting uitnodigt zijn omgeving op een andere manier waar te nemen. Rita's werk vind je op ritahoofwijk.com.


Studenten in het nieuws

• Gavin-Viano wint the next The Next! (08/2020)

• Emma Buysse en Luna Joosten winnen de Amsterdam Fringe Awards 2019. (09/2019)

• Luca Meisters en Jelle Stiphout winnen de Hustinx stimuleringsprijs. (12/2019)

• Koen Verheijden wint de Piket Kunstprijs 2021.


Websites van afgestudeerden


Onze oud-studenten komen in de meest uiteenlopende werkvelden terecht, of ze creëren zelf plekken en werkvormen die nog helemaal niet bestonden. Bezoek hun websites en je krijgt een indruk.

> Tim de Paepe
> Gavin-Viano
> Jip Vuik
> Annechien de Vocht
> Frank Sierra
> Julie cafmeyer
> Celine daemen



Podcast De Theaterbeprater


Wil je meer weten over regisseren in de theaterpraktijk? Beluister dan de podcast De Theaterbeprater van Toneelschuurproducties. Acteur Sander Plukaard gaat in gesprek met jonge, uitgesproken, goede regisseurs rond vragen als: "Kan je een voorstelling maken zonder een regiseur?" of "Wat is een dramaturg?". Een rijke inkijk in het vak van regiseur, en meer. Een van de gasten is regisseur en oud student van de Eric Whien.

Toneelacademie MaastrichtToneelacademieTAM
Toneelacademie MaastrichtToneelacademieTAM
Opleidingen
Opleidingen
Producties
Studenten
Publicaties
Publicaties
Toneelacademie MaastrichtToneelacademieTAM
Toneelacademie MaastrichtToneelacademieTAM
Opleidingen
Opleidingen
Producties
Studenten
Publicaties
Publicaties
Website by Wies Hermans - Fuut.be