Samuël Hento werkt als regisseur, schrijver, acteur en presentator. Zijn werk beweegt zich tussen het zintuiglijke en het denkende, het serieuze en het speelse, het concrete en het poëtische. In alles wat hij maakt zoekt hij naar helderheid die niet simplificeert, maar verbeeldt. Helderheid die niet alles uitlegt, maar ruimte laat voor verrassing, verwarring en betekenis.
Zijn traject begint vaak met een radicale keuze. Hij beschouwt vorm niet als verpakking, maar als drager van betekenis. Vorm is inhoud. Een grap kan een filosofie zijn, een filosofie een scène. Een historisch feit wordt pas een verhaal als het verteld wordt. En dat verhaal is nooit neutraal. In zijn werk ontstaan daardoor voorstellingen die zich niet voegen naar wat gebruikelijk is, maar zich juist afzetten tegen gemakzucht of voorspelbaarheid. De vraag wat een voorstelling eigenlijk ís speelt regelmatig mee, zonder dat het theater navelstaarderig wordt.
Zijn interesse zit in het kantelpunt waarop iets ineens betekenis krijgt. Een gebaar, een decorwissel, een stil moment tussen twee zinnen. Hij heeft oog voor het theatrale detail dat iets blootlegt zonder het meteen te verklaren. Daarin schuilt zijn liefde voor het ongrijpbare, niet als truc of effect, maar als onderdeel van hoe betekenis ontstaat. Theater ksn nooit zeker weten of het werkelijk iets 'doet', of het iets bewerkstelligt en bovendien iets betekent. Er kan misschien iets kan gebeuren: een nu. Niet door te imponeren, maar door te vertragen, te ontregelen of onverwacht te schakelen van het persoonlijke naar het politieke. Reflectief theater.
Hij werkt graag in de grote zaal, met alles wat die ruimte mogelijk maakt. De schaal, de afstand en het collectieve moment. Niet vanuit effectbejag, maar omdat hij gelooft dat ademruimte essentieel is voor ervaring. Toneel is spel. Spel is lucht. Lucht is adem. En een voorstelling ontstaat pas echt in de ruimte van het proces. Een repetitieproces is geen route naar een eindvorm, maar een vorm op zich, waarin tijd, gesprek en twijfel een wezenlijke rol spelen. De voorstelling is het resultaat van die gezamenlijke zoektocht.
Sinds de oprichting in 2022 is Samuël Hento verbonden aan Spielplatz, als zakelijk leider en als vaste maker. In die dubbelrol onderzoekt hij voortdurend de verhouding tussen maken en organiseren; de manier van produceren maakt deel uit van wat er uiteindelijk op het podium staat. Cultureel ondernemerschap betekent niet alleen overleven, het is ook een vorm van eigenaarschap. Van het toe-eigenen van je praktijk, je dromen, je plek in het veld. Om je maatschappelijke meerwaarde, die vanzelfsprekend is, ook aan te kunnen wijzen.


